Perancangan Identitas Visual dan Sign System Objek Wisata Situ Cileunca untuk Usia 26-45 Tahun di Kota Bandung

Authors

  • Luthfi Fakhrian Riswaya Desain Komunikasi Visual, Komunikasi dan Desain, Universitas Informatika dan Bisnis Indonesia
  • Sophia Purbasari Desain Komunikasi Visual, Komunikasi dan Desain, Universitas Informatika dan Bisnis Indonesia
  • Meti Agni Rizkiani Desain Komunikasi Visual, Komunikasi dan Desain, Universitas Informatika dan Bisnis Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37278/artcomm.v8i1.1246

Keywords:

Identitas Visual, Sistem Penunjuk Arah, Pariwisata, Situ Cileunca

Abstract

Situ Cileunca is a tourist destination with adequate facilities but lacks a strong visual identity and an effective sign system. This results in the absence of distinctive characteristics and standardized signage for visitor guidance. To address this issue, a visual identity and sign system were designed to meet the site's needs, considering visibility and ease of navigation for visitors. This study uses a qualitative method to evaluate user needs and the existing system. The main outputs include a visual identity and sign system, supported by promotional materials such as brochures, employee ID cards, Instagram feed designs, and stickers. The design aims to enhance the image of the destination while improving visitor comfort and orientation throughout the area.

References

Agni, M. (2015). Perancangan sign system objek wisata Linggarjati Indah (Skripsi, Universitas Multimedia Nusantara).

Arture Indonesia. (2020). Legenda Situ Cileunca dan mitosnya, dari alu jadi danau. Diakses dari https://arture.id/legenda-situ-cileunca-dan-mitosnya-dari-alu-jadi-danau/ pada 20 Maret 2024.

Calori, David & Vanden-Eynden. (2015). Signage and wayfinding design: A complete guide to creating environmental graphic design systems. John Wiley & Sons.

Gumelar, R. G. (2014). Layout majalah sebagai sebuah cerminan identitas pembaca (Studi kasus layout majalah Cosmopolitan dan Aneka Yes). Jurnal Komunikasi, 2(3), 51–57.

Halim, L., Hagijanto, A., & Maer, B. (2018). Perancangan identitas visual dan objek wisata Ladaya Tenggarong. Jurnal DKV Adiwarna, 1(12), 2.

Imawan, Y. A., & Pribadi. (2022). Pembuatan desain feed Instagram sebagai media promosi untuk meningkatkan brand awareness pada Falahfood.id. Jurnal Aplikasi Bisnis, 8(1), 27.

Kurniansyah, M. A., & Oemar. (2021). Perancangan identitas visual dan penerapannya dalam media promosi Museum Anjuk Ladang. Jurnal Barik, 3(1), 99.

Ramadhani, M. (2022). Implementasi animasi berbasis motion graphic sebagai media informasi dan promosi pada video profil Senat Akademik Politeknik Negeri Sriwijaya (Skripsi, Politeknik Negeri Sriwijaya).

Utami, A. D. W., & Hakim, L. (2016). Perancangan desain logo "LBH Sandhi Wafa & Partners Counselor & Attorneys At Law”. Jurnal Ilmu Komputer dan DKV, 1(1), 54.

Wahyundri, T., Kamal, M. N., & Trinanda, R. (2019). Perancangan sign system Kampung Tenun di Sungai Jambua, Kabupaten Solok. Program Studi Desain Komunikasi Visual, FBS Universitas Negeri Padang

Walidin, A., Saifullah, M., & Tabrani, M. (2015). Penelitian kualitatif dan kuantitatif. Banda Aceh: Ar-Raniry Press.

Published

2025-04-25

How to Cite

Riswaya, L. F., Purbasari, S., & Rizkiani, M. A. (2025). Perancangan Identitas Visual dan Sign System Objek Wisata Situ Cileunca untuk Usia 26-45 Tahun di Kota Bandung. ArtComm : Jurnal Komunikasi Dan Desain, 8(1), 89–102. https://doi.org/10.37278/artcomm.v8i1.1246

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>