Concept and Initial Development of an Animated Video for Personal Data Protection Education

Authors

  • Aden Wildan Baihaqi Desain Komunikasi Visual, Fakultas Arsitektur dan Desain, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Diana Aqidatun Nisa Desain Komunikasi Visual, Fakultas Arsitektur dan Desain, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Restu Ismoyo Aji Desain Komunikasi Visual, Fakultas Arsitektur dan Desain, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.37278/artcomm.v8i1.1248

Keywords:

creative process, animated video, personal data protection, simple analogy, education

Abstract

The creative process of designing animated videos for personal data protection education aims to raise awareness among young people aged 19–24 about the importance of digital privacy. This design includes scriptwriting based on simple analogies, storyboard creation, character design, and relatable environments for the audience. Data collection techniques involved interviews with experts, questionnaires to the target audience, and qualitative and quantitative data analysis. The results show that this approach effectively simplifies complex concepts into easy-to-understand information through engaging visuals and narratives while establishing a strong foundation for effective educational media. This process is expected to serve as a strategic starting point in delivering personal data protection educational messages to the younger generation.

References

Ahdiat, A. (2024). Indonesia Masuk 10 Negara dengan Kebocoran Data Terbesar. Diambil dari https://databoks.katadata.co.id/-/statistik/cc5473708a4f8dc/indonesia-masuk-10-negara-dengan-kebocoran-data-terbesar

Ardiansyah. (2014). Film Animasi Sebagai Medium Dokumentasi Kekayaan Alam, Intelektual, Budaya, Dan Dinamika Sosial Politik. Humaniora, 3(2), 668–677.

Biztech Academy. (2024). Analisis Kekuatan Cyber Security Negara-Negara Maju, Amerika Serikat dan Tiongkok Bersaing. Diambil dari https://biztechacademy.id/analisis-kekuatan-cyber-security-negara-negara-maju-amerika-serikat-dan-tiongkok-bersaing/#:~:text=Amerika Serikat berhasil meraih skor,utama dalam keamanan cyber dunia.

Bua, M. T. (2022). Efektivitas Media Animasi pada Keterampilan Membaca Permulaan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3594–3601. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2689

Indonesia, C. (2024). Fakta-fakta Kebocoran Data PDNS, Dalang hingga Jumlah Tebusan. Diambil dari https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20240624122531-185-1113359/fakta-fakta-kebocoran-data-pdns-dalang-hingga-jumlah-tebusan

Komenkominfo. (2022). Status Literasi Digtal di Indonesia. Kominfo, (November), 205–207. Diambil dari https://www.c2es.org/content/renewable-energy/

Kominfo RI. (2021). Persepsi Masyarakat atas Pelindungan Data Pribadi. Kementerian Komunikasi dan Informatika, 1–75. Diambil dari https://aptika.kominfo.go.id/wp-content/uploads/2021/12/Persepsi-Masyarakat-terhadap-Pelindungan-Data-Pribadi.pdf

Nugraha, A. S. S., & Nisa, D. A. (2023). Perancangan Komik Strip Digital Islami sebagai Media Edukasi dalam Pendidikan Adab pada Remaja. Student Research Journal, 1(6), 220–228.

Pratama, R. M., Widyasari, W., & Nisa, D. A. (2022). Pencegahan Penipuan dalam Transaksi Jual-Beli Game Online dengan Media Animasi. Jurnal Imajinasi, 6(1), 46. https://doi.org/10.26858/i.v6i1.32861

Putra, G. L. A. K. (2019). Pemanfaatan Animasi Promosi Dalam Media Youtube. Prosiding Seminar Nasional Desain dan Arsitektur (SENADA), 2, 259–265. Diambil dari https://cashbac.com

Soenyoto, P. (2017). Animasi 2D. Elex Media Komputindo.

Surfshark. (2024a). Global data breach statistics: 2023 recap. Diambil dari https://surfshark.com/research/study/data-breach-recap-2023

Surfshark. (2024b). Global quarterly analysis. Diambil dari https://surfshark.com/research/data-breach-monitoring/quarterly-analysis

Published

2025-04-25

How to Cite

Baihaqi, A. W., Nisa, D. A., & Aji, R. I. . (2025). Concept and Initial Development of an Animated Video for Personal Data Protection Education. ArtComm : Jurnal Komunikasi Dan Desain, 8(1), 103–127. https://doi.org/10.37278/artcomm.v8i1.1248

Issue

Section

Articles